Pro všechny způsoby sedu
Při meditaci, ať už na židli nebo na polštáři, neexistují různé pozice, ale jen ta jedna, v níž jsou všechny myšlenky a veškeré porovnávání zanechány. Pak neexistuje žádný vnitřní a vnější postoj, pak mi "tělo a duch vypadly", říká člověk, který zažil smysl meditace (zenový mistr Ju-ching).
Na různé způsoby sedu se nesmíme dívat hodnotícím způsobem, jako by to byl nějaký žebřík, kde se začíná s tou nejspodnější příčkou. Meditace, v níž právě jsme, je tou subjektivně nejlepší možností; nic tu nechybí a nemůže to být lepší.
Aby následující rady k držení těla nezužovaly náš pohled, ale aby ho rozšiřovaly, potřebujeme v tom nejnepatrnějším vidět to, co v nejnepatrnějším skutečně je: nekonečný celek, v úplném vypadnutí rozlišování mezi malým a velkým a mezi jen tělesným a čistě duchovním.
V zenové kontemplaci se před nás staví otázka, co má taková tělesně orientovaná cesta společného s náboženským životem. Otevírá to horizont otázek hledajících odpověď, která dnes nesmí být přeslechnuta.